Ashley Jonker

  • (In) verwachting van de arbeidsmarkt dinsdag 4 juni 2019 17:16:29 Ashley

    Baby's spelen met tablet

    (In) verwachting van de arbeidsmarkt

    Een kind krijgen is tegenwoordig niet alleen een onderneming voor de (toekomstige) ouders. Ook als buitenstaander ben je een groot onderdeel van het geheel en word je overal bij betrokken. Ook mijn weekenden staan tegenwoordig volledig in het teken van baby’s. Het geslacht van de baby’s wordt bekend gemaakt met gender reveal parties, zwangere dames krijgen een babyshower van hun vriendinnen en na de geboorte van de baby ga je natuurlijk op kraamvisite. Ach, het zal de leeftijd wel zijn dat ik daar nu steeds vaker mee geconfronteerd word, ik ben immers ook geen achttien meer. (Dat is al bijna tien jaar geleden, oeps!)

    Generatie Alpha

    Het leuke van al deze baby’s die nu geboren worden, is dat zij een nieuwe generatie vormen: generatie Alpha. Deze generatie is geboren na 2010 en groeit op in een continu veranderend technologisch tijdperk. De nieuwste telefoon, is over een jaar alweer oud en achterhaald. Deze generatie past zich voortdurend aan en leert om te gaan met deze nieuwe ontwikkelingen, en dit op steeds jongere leeftijd. Uit het onderzoek ‘Inzicht in Generatie Alpha’ van Yellow Communications, blijkt dat 33 procent van de 3- tot 4-jarigen al kijkt naar filmpjes op YouTube. Dit betekent dan ook dat bijvoorbeeld marketeers een andere aanpak zullen moeten gebruiken om deze doelgroep te bereiken. Zal dit voor Projob dan betekenen dat we onze vacatures via YouTube moeten posten?

    Nieuwe functies

    De technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op. Dit heeft niet alleen invloed op de manier waarop we de doelgroep moeten aanspreken; ook zal dit betekenen dat de arbeidsmarkt in de toekomst er anders uit zal zien dan nu. De kinderen uit generatie Alpha zullen over een aantal jaren solliciteren op functies als drone piloot, Virtual Assistant of robotbestuurder. Daarnaast zullen er ook bepaalde functies verdwijnen, omdat computers veel dingen sneller, goedkoper en efficiënter kunnen dan mensen. Gelukkig kan niet alles worden overgenomen door computers, en zullen er ook voor mensen die niet onder de screenagers vallen ook nog genoeg banen overblijven.

    Mensenwerk

    ‘Heb jij minimaal drie jaar ervaring met het besturen van drones? En ben je bekend met het werken met Windows 15? Dan ben jij de kandidaat die wij zoeken!’ Is dit wellicht hoe een toekomstige vacature bij Projob zal beginnen? Het blijft natuurlijk gissen hoe de arbeidsmarkt er precies uit zal zien, maar dat de technologische ontwikkelingen invloed hebben op bestaande functies, is zeker. Functies waarbij mensen van toegevoegde waarde zijn, bieden daarom juist kansen op de arbeidsmarkt. Denk hierbij aan functies waarbij interactie tussen mensen en communicatie belangrijk zijn. Dit zijn bijvoorbeeld leidinggevende functies, maar ook commerciële (sales) functies. Ook werk in de zorg blijft echt werk voor mensen, hoewel automatisering wel bepaalde taken kan overnemen of makkelijker kan maken. Door de vergrijzing neemt de werkgelegenheid in de zorg toe, maar ook in de kinderopvang blijven altijd mensen nodig, daar robots niet in staat zijn de menselijke eigenschappen over te nemen.

    Online ontwikkelen

    Gelukkig blijven er dus voor de ‘oudere’ generaties (waar ik mijzelf ook onder mag rekenen) nog genoeg functies over, ook als we niet ons drone vliegbrevet willen behalen. Wel is het altijd belangrijk om je te blijven ontwikkelen om mee te blijven tellen op de arbeidsmarkt. We moeten onszelf immers vaardigheden aanleren om met de nieuwe technieken om te kunnen gaan, maar wellicht kost dit niet al teveel moeite en kan je online cursussen volgen vanaf je nieuwste iPhone 16. 

    Reacties

    Plaats uw reactie

    Velden met een * zijn verplicht.