Kleur bekennen bij je sollicitatie

Aura reading en recruitment. Wat hebben die twee met elkaar te maken? Meer dan je waarschijnlijk zou verwachten. In ieder geval hadden wij bij Projob de link nog niet gelegd tot we onlangs een bijzonder verzoek van een klant kregen. Of de door ons voorgestelde kracht mee wilde werken aan een aura reading in plaats van aan een wat meer regulier assessment. En verrassend; het ging om de invulling van een salespositie bij een productiebedrijf, niet om - wat je misschien eerder zou verwachten- bv. een hostess bij een spirituele instelling. De sollicitant moest ‘kleur bekennen’.

Resultaat:
Het resultaat was verbluffend. De kandidaat voelde zich eerst nogal overvallen en wellicht wat gedesoriënteerd in zijn voorbereiding op een ‘normale’ sollicitatieprocedure. Misschien ook om zijn kans op werk niet overboord te gooien, leverde hij zich wel volledig over en onderging de reading. Na afloop vertelde hij ons enthousiast dat hij het heel bijzonder had gevonden en het hem veel had geleerd. En ook de klant was blij, ze vonden het een assessment waar ze wat mee konden, de reading gaf hun inzicht in persoonlijke sterktes en zwaktes op een manier die een ander assessment niet kon geven. Onze salesman kreeg gelukkig ook de baan.

En waarom niet?
Spiritualiteit en zakelijkheid gaan goed samen. Dat is met name door Prof. Dr. Paul de Chauvigny de Blot , kortweg Paul de Blot, hoogleraar in organisatievernieuwing met de leerstoel Business Spiritualiteit aan Nijenrode, op heldere wijze neergezet. Spiritualiteit en recruitment vinden elkaar daarom ook, omdat het de mensen zijn die bij een organisatie de resultaten bepalen; van directie en management, vaste werknemers tot zelfs de flexibele werknemer. Spiritualiteit binnen een organisatie gaat over bewustzijn, open staan, durven kijken en leren, het zijn en het doen wat moet leiden tot groei. Niets zweverigs of navelstaarderigs aan, gewoon snoeihard werken vanuit je hart en verbondenheid met wat je doet en met de organisatie. Ik kom ook aurareadings voor het bedrijf zelf tegen; waar stroomt de energie en waar lekt die energie weg.

Gaan we vaker kleur bekennen?
In recruitment kennen we veel HR testinstrumenten die vanuit diverse invalshoeken inzicht kunnen geven aan o.a. de persoonlijkheid, de motivatie, IQ, ontwikkelingspotentieel, leiderschapskwaliteiten. Alle inzichten hebben een houdbaarheidsdatum, ten slotte is niets zo veranderlijk als de mens (en zeker in deze tijd ook de bedrijven). Kleur bekennen -je aura laten lezen- laat zien of je kwetsbaar bent voor invloeden, je karakter, je fysieke conditie en mogelijk psychische blokkades. Ook deze methode heeft dus een houdbaarheidsdatum. Benieuwd of we deze selectiemethode vaker gaan tegenkomen!