Projob

Corporate story

Hoe het begon en 24 jaar later......

Afbeelding 1

Het is 1995 als Marja Beumer en Ellis de Gans besluiten om de krachten te bundelen en samen een bedrijf op te zetten. Allebei hebben ze dan al jarenlang ervaring en kennis opgebouwd in de uitzendbranche dus wordt het een uitzendbureau: Projob. Ze kiezen voor een mooi oud pand op een A-locatie, Van Baerlestraat 63 in Amsterdam.

Afbeelding 1

Projob staat op dat moment voor een echte traditionele uitzendorganisatie die zich richt op administratieve functies. Met veel enthousiasme beginnen ze aan hun doel: ‘we gaan de Amsterdamse markt veroveren door te laten zien wat we waard zijn’. Ze nemen zich daar ook bij voor om klein te blijven.

Hun doel slaagt, de Amsterdamse markt heeft al snel door dat ze heel veel waard zijn. Er worden contacten met bedrijven verzilverd die nu nog steeds met Projob samenwerken. Daarmee wordt het ook moeilijk om zich aan hun andere voornemen om klein te blijven te houden. Als je succesvol bent dan groei je. Het aantal vaste werknemers groeit en de eerste uitbreiding van het pand begint bij de aanbouw van een serre. Ze kunnen op dat moment nog niet vermoeden dat de omvang van het bedrijf nog vele malen groter zou worden.

De volgende aanbouw is de opening van de eerste verdieping waar de afdeling Business support wordt ingericht en die al snel uitgroeit tot een vierkoppig team.

Afbeelding 3

Naast salarisadministratie en facturatie krijgt deze afdeling de taak om administratief werk als opmaken van uitzendovereenkomsten uit handen van de consultants te nemen. Projob is een van de enige in de branche met deze visie: iedereen is goed in iets anders en laat daarom commerciële medewerkers geen administratie doen. Het werkt!

Projob drijft intussen ook al meer af van het traditionele beeld van een uitzendorganisatie. Ze richt zich steeds meer op werving en selectie en is zich al vroeg bewust van de internationalisering van de Amsterdamse arbeidsmarkt. Er wordt in 2000 een nieuwe tak opgericht: Projob international. Maar daar is opnieuw meer ruimte voor nodig. In het aanliggende pand wordt een kledingzaak gerund door een dame die er wel mee op wil houden maar alleen als ze ander werk zou hebben. Projob lost dat eenvoudig op door te doen waar ze goed in is. Er wordt een geweldige baan voor de dame geregeld en het pand kan aan Projob worden toegevoegd.

Afbeelding 4

Projob laat ook aan de groeiende groep van internationale bedrijven die zich in en rondom Amsterdam vestigen zien dat ze als business partner van toegevoegde waarde zijn. Ook in deze tak ontstaan samenwerkingsverbanden die nog steeds gelden. 

De ontwikkeling die Projob doormaakt lijkt niet te stoppen. In 2005 volgt een afdeling Loopbaancoaching, Training en Outplacement. Marieke Verhagen, een van de vaste medewerkers van Projob van het eerste uur, volgt de opleiding van Adriaan Hoogendijk om deze tak vakkundig op te bouwen.

Afbeelding 5
                                                                       

Projob bestaat dan 10 jaar en viert dat met een feest met klanten en andere dierbaren op een warme zonnige dag tijdens Sail Amsterdam op een driemaster en op een koude dag in maart met elkaar in IJsland.

Afbeelding 6

Marja Beumer en Ellis de Gans nemen in 2005 de beslissing om afscheid van elkaar te gaan nemen. Het succes dat ze voor ogen hadden is meer dan behaald maar de koers die ze ieder verder willen uitzetten ziet er te verschillend uit.

Marja Beumer besluit om Projob in te richten vanuit haar eigen visie. Ze is een verbinder van nature en wil aan de, in de uitzendbranche veelgebruikte term: ‘de juiste persoon op de juiste plaats’, met Projob een diepere betekenis geven. Ze laat zich o.a. inspireren door het gedachtegoed van Paul de Blot, hoogleraar aan de Business University Nijenrode en volgt zijn werkcolleges over Business spiritualiteit. Ze laat zelfs haar opdrachtgevers met hem kennismaken door hem uit te nodigen op een door Projob georganiseerde bijeenkomst.

Afbeelding 7

Projob krijgt meer en meer hierdoor een uniek karakter. In alle diensten die Projob levert staan de mens en kwaliteit voorop. Welzijnsmaximalisatie boven winstmaximalisatie. De visie wordt aangescherpt: bij Projob willen wij dat de mensen met wie wij praten, voelen dat ze gehoord worden en dat wij ons bewust zijn van wat ze nodig hebben. Pas dan kunnen wij er aan bijdragen om mensen op een werkplek terecht te laten komen waar ze zich thuisvoelen, de waarde van goed samenwerken kunnen ervaren en zich kunnen ontwikkelen. Voor iedere opdrachtgever, werkzoekende of kandidaat voor een coachingstraject, zetten wij ons met deskundigheid en werkend vanuit het hart in.

Het pand krijgt opnieuw een make-over. Geen aparte naam meer voor Projob International, het wordt: Projob. De etalages van Projob worden iedere twee weken aangekleed door Krankzinnige Vormgeving, de naam zegt het al en geïnspireerd op de natuur worden deze bijzondere etalages een fenomeen in de Van Baerlestraat.

Afbeelding 8

In de crisis blijft Projob overeind. In de Van Baerlestraat -ooit de uitzendstraat van Amsterdam genoemd vanwege het grote aantal bureaus- verdwijnen de concullega’s achter elkaar. Projob blijft wendbaar, kan zich aanpassen en hoeft zelfs van niemand afscheid te nemen. 

In 2011 is Projob opnieuw klaar voor een volgende uitbreiding. De arbeidsmarkt staat op zijn kop en ook de veranderingen zullen niet blijvend zijn. Projob anticipeert op de veranderende inrichting van Flex en de tak Interim professionals wordt door Els Brouwer in september opgezet. Er wordt begonnen met te luisteren naar de ZZP’ers die zich willen aansluiten. Er wordt maandelijks een ontbijttafel gedekt waarin er met elkaar gesproken wordt over de arbeidsmarkt en wat er nodig is om als ZZP’er succesvol te zijn. Na een jaar ontstaat er al een nieuwe vorm van samenwerken met deze professionals: de cocreatie. Een mooi voorbeeld hiervan is het grote en gevarieerde aanbod van trainingen van ZZP’ers op het bestaande aanbod van de tak loopbaancoaching en training.

In 2014 heeft deze tak niet alleen haar bestaansrecht verworven maar sleept zelfs drie prijzen in de wacht als ZZP bemiddelaar 2014 landelijk. Nr. 1 in werving en selectie en zakelijke dienstverlening.

Afbeelding 9

Vanuit de interim tak ontstaat een nieuw concept voor een gevarieerd trainingsaanbod gericht op werkzoekenden. Zowel de zelfstandige trainers uit deze tak als de vaste trainers van Projob geven workshops voor werkzoekenden die bij Projob ingeschreven staan. Het pand gaat hiervoor op zaterdagen open en ook op woensdagavond. Na een jaar volgt hier als vanzelf een interessant trainingsaanbod voor bedrijven uit. Dit blijkt zo succesvol dat er al snel opdrachten komen tot het op maat inrichten van Summer schools en de ontwikkeling van leergangen. De vaste coaches van Projob specialiseren zich steeds verder in uiteenlopende gebieden en pakken ook in cocreatie met coaches uit de interim tak grotere projecten op, zoals reorganisaties en grote outplacementopdrachten.

Dan neemt Marja Beumer in 2014 de belangrijke keuze om van Projob een zelf organiserend bedrijf te maken. Zij geeft hiermee de werknemers van Projob haar vertrouwen om persoonlijk leiderschap te gaan ontwikkelen en inzetten en daardoor nog meer groei, plezier en zinvol werken te ervaren.  Zelf organiserend wordt een bedrijf niet zomaar, het gaat met vallen en opstaan, zo ook bij Projob.  Mooi is het om te zien hoe ontwikkelingen op gang komen.  

Eind 2017 ontstaat er vanuit de innovatie tak van Projob op bijna organische wijze een geheel nieuwe bedrijfstak: Projob Company Onboarding. Deze tak vloeit voort uit een eBook geschreven door Els Brouwer. Het boek is gericht op het Onboarden van internationale bedrijven die zich vanuit het buitenland in Nederland vestigen en kan gelezen worden als een gids door de Nederlandse arbeidsmarkt. Er volgt de inrichting van een online content en community platform voor internationale en Nederlandse bedrijven en een offline netwerk van bedrijven die met elkaar in Groot-Amsterdam een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale bedrijven willen creëren en gezamenlijke dienstverlening kunnen aanbieden. Deze nieuwe tak van Projob geeft op een prachtige manier de kern van Projob weer als zijnde een netwerkorganisatie. Els Brouwer wordt Executive Director van Projob Company Onboarding.

2019 is het jaar van loslaten en vernieuwen. Projob laat niet alleen een nieuwe website bouwen, maar tevens een geheel op maat gemaakt nieuw CRM systeem. De afdeling Loopbaancoaching en training vormt een steeds groter deel van Projob.

In cocreatie werken de vaste coaches en trainers van Projob met een steeds grotere en gevarieerdere groep Interim coaches en trainers. Het is 24 jaar later en Projob is nog lang niet klaar! Nieuwe plannen zijn altijd in de maak, het onderscheidend vermogen is nog lang niet uitgeput. Met enorm veel plezier wordt er gekeken naar nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Wat nooit zal veranderen: de liefde voor het vak en de mensen die daar onderdeel van uitmaken en kansen benutten om maatschappelijk iets bij te kunnen dragen.

Benieuwd naar onze toekomstplannen?